Juli 2015 krydstogt i Middelhavet

Norwegian Cruise Line: Skib EPIC 

Service før afrejse: var på ingen måde eksisterende, havde kontakt til skibet og rederiet for at kunne lave en ekstraordinær anmeldelse til mine læsere, men INGEN reaktion tilbage, trods gentagne gange at have forsøgt at både maile og ringe til skibet og rederiet… men lige meget hjalp det. Og indrømmet tænkte hvis dette er serviceniveauet om bord på båden, så bliver det en lang uge. Selv da jeg var kommet om bord på skibet, og fortalte om mit ærinde, altså ud over at holde ferie, nemlig at kunne give et sandfærdigt indtryk af mine oplevelser til jer læsere, blev der ikke taget hånd om mine ønsker/spørgsmål. Meget mystisk kundeservice synes jeg. Konklusion: 0* til rederiet for kundeservice. Og det trækker vildt meget ned i min samlede vurdering. At man ikke tager en henvendelse mere seriøst, finder jeg ganske uprofessionelt.

Skibet: med 4.228 mennesker om bord, og dertil hørende 1.690 medarbejdere, var jeg inden afrejse en smule skeptisk.. ville jeg få fnidder, økuller eller klaustrofobi, med alle de mennesker, et rend fra morgen til aften og ikke mindst “snyltere” (det kalder jeg folk der ikke ved hvordan man opfører sig ift. all-Inclusive), der kaster sig over maden og læsser op på 4-5 tallerkener hver gang de er oppe for at hente mad.

Men må indrømme, mine bange anelser blev gjort til skamme, der var masser af plads og steder man kunne søge hen for at få ro. Ville man derimod have diskotek og latinomusik, startede dette med et brag af en poolfest hver eftermiddag kl. 15.00. Her var entertainergruppen på plads, kun for at give deres gæster en unik oplevelse, med linedance “på latinsk naturligvis”.

Man lægger til ved en masse havnebyer, og man skal som gæst virkelig være forberedt på hvad der er af seværdigheder, når man er i havn. Jeg havde i den grad forberedt mig for lidt hjemmefra. Et eksempel er når man ligger til havnen i “Rom” tager det 2 timer i bus at komme til selve byen, til gengæld koster det så 110 Euro hver vej (= 4 timers bus og ca. 1.600.- per person for få timers oplevelse).

Her valgte vi så at tage retur til Danmark og købe flybilletter til kr. 800. tur-retur, og flyveturen er næsten den samme som busturen. Så vær virkelig forberedt på du bliver ribbet og flået af rederiet, hvis du benytter dig af deres tilbud. Ligeledes skal du være forberedt på, at det på mange måder minder om en tyrkisk bazar, hvor man over højtaleren på skibet hele tiden bliver tilbudt skrabelodder, melde sig til det næste krydstogt, spille på kasino, booke den næste bustur, osv. osv. Osv. Det virker lidt belastende, at den der er vært samtidig vil sælge sælge sælge en masse ligegyldigt gøgl, til den enkelte gæst, men igen det er min holdning, andre synes måske det er helt fint.

Lidt om underholdningen om bord: der findes klatrevæg, 4 vand rutchebaner, 3 pools, heraf en voksenpool i et stille område uden børn, skak i storformat, 7 jacuzzier, udendørs biograf, indendørs biograf og teater, kæmpe eksklusivt spaområde, kæmpe fitnesscenter, med den mest fantastiske udsigt, legeland, teen-club, temafester, livemusik herunder jazzclub, pianobar, guitarsolist, comedy club, fodboldbane, basketbane, schuffelboard på dæk, løbebane, cigarbar, gammeldags barber, kæmpe kasino, 6 bowlingbaner, billardborde (“hvordan kan man så bowle og spille billard om bord på et skib tænker du nok, men båden er så stille i vandet at ingen kugle bevæger sig, hvis man ligger den stille på et bord”) alt i elektroniske spillemaskiner, damefrisør, skønhedsklinik, med bl.a. botoxbehandlinger ”hvis man skulle have disse lyster”, samt et utal af barer!

Som voksen: der er et utal af muligheder for enten total afslapning, på soldæk med solgaranti, banko, “kokkekunst”, live musik døgnet rundt, og ikke mindst kan man få serveret mad og drikke, samt underholdning 24 timer i døgnet.

Som barn: er der konstante bademuligheder, der er legeland med et utal af muligheder, dog med det forbehold, at dit barn skal kunne tale engelsk eller spansk for at kunne kommunikere med de cruisemedarbejdere der arbejder der. Dette kan desværre give lidt kedelige oplevelser for det enkelte barn, hvis man som vi f.eks. er danskere. Skulle barnet derimod synes det er helt fantastisk og man har sydlandsk blod i årene og ikke gider ferie med sine børn, har børnelandet åbent til kl. 01.30 om natten, hvis far og mor skal i baren, eller til fest. Og jo der er faktisk nogen der benytter sig af denne service !!!! Der er tag selv is fra kl. 10.00 om morgenen til 23.00 om aftenen, til børn og barnlige sjæle. For de fleste vil en restriktion nok være passende. :-) 

Som teenager: er der en teenageklub, hvor det bedste er hvis de unge mennesker kan klare sig på egen hånd på engelsk. Men til gengæld så vi ikke vores søn på 16 år, efter han havde knyttet nye kontakter med en masse andre unge fra alle steder i verden, virkelig en lærerig oplevelse for alle. Derudover er der døgnet rundt mulighed for at “hænge ud” og bare markedsføre sig selv over for det modsatte køn, hvilket aldrig er skidt i den alder.

Personalet om bord: Hvad personalet angår, får de 6 ud af 6 mulige stjerner. De er i den grad skolet i kundeservice og tager dette MEGET seriøst. Det virker faktisk som om man er en virkelig vigtig gæst, de har glædet sig til at tage imod. Om du møder dem tidligt eller sent, smiler de og hjælper dig med det du har brug for hjælp til.

Positiv listen:

Gastronomien var virkelig i højsædet

Muligheder for aktiviteter

Oplevelser

Natur

Udsigt

Gæstfrihed

Service om bord

Negativ listen:

Et solidt pres fra rederiet, for dagligt at hive ekstra penge op af dine lommer

For dyre ture, hvis man vil have oplevelser uden for skibet

Uigennemsigtighed omkring all-inclusive, hvad er inkl. og hvad bliver man ”charged” ekstra for

Rejsebureau: rejsen er blevet booket gennem Nyhavn Rejser, som til fulde er en seriøs samarbejdspartner, man trygt kan bestille sin rejse igennem. De har under hele processen været yderst hjælpsomme og ageret professionelt, dette har givet solid tryghed. 

Et par gode råd, inden du rejser:

Planlæg hjemmefra hvad du vil se i de forskellige byer, og gør det på egen hånd.

Sørg for at du har betalt drikkepenge hjemmefra, dvs. det er med i din pakkepris.

Få defineret hjemmefra, hvad All-Inclusive betyder, da der altid er undtagelser.

Ville vi vælge og eller anbefale denne rejseform igen..

Ja bestemt, dog ville vi sætte os endnu mere ind i tingene næste gang, måske endda selv bestille, eller i hvert fald undersøge muligheden for dette, samt kigge på evt. prisforskel på selv at klare tingene.

Info omkring skibet:

Tonnage 155.873 brutto tons

Længde  329,49 m

Bredde  40,54 m

Dybgang  8,7 m

Dæk 19 (heraf 15 for passagerer)

Maskineri: 6 x Max dieselelektriske motorer (16.800 kW))i alt 157.000 hk

Hastighed: 22 knob (41 km/t)

Passagerer i kahytter: 4228

Besætning: 1690

 

Norwegian Cruise Line: Norwegian EPIC 

Service prior to departure: Non-existent. We tried to contact both the ship and shipping company in order to prepare a report for my readers. NO reaction what so ever, despite repeated attempts to call and email to both parties. I predicted a very long week if this was the service standard on board. When aboard, I stated my business i.e. besides having a vacation, to present a truthful impression of my experiences to the readers, however still no one took any notice. Conclusion: 0 * for customers service to the shipping company. In my view it is very unprofessional not to be more serious about such inquiries, so this pulls my overall assessment down quite a bit.

The ship: 4.228 people on board and 1.690 employees prior to departure made me slightly sceptical, as I expected to be driven up the wall, have a tantrum or get claustrophobic with all these people all day and night. Including “parasites” which is what I call those who doesn´t know how to behave e.g. throwing themselves over the buffet, taking 4 – 5 times more than they can eat every time they visit the buffet.

I must admit that I was pleasantly surprised: Lots of space and places to rest. If you like disco and Latin music, every afternoon at 3 p.m. a roar of a party started. Entertainers and Latin line performed just to give the customers a unique experience.

The ship berth a lot of ports where you really need to be prepared for what kind of landmarks you would like to see. For example: When you dock “Rome” it takes 2 hours to reach the heart of the city, in return it costs 110 Euro each way (= 4 hours in a bus and app. 1.600 DKK per person for a few hours event).

We chose to return to Denmark and buy flight tickets at 800 DKK per person for a round-trip. The flight is almost as long as the bus ride, so be prepared to be ripped off by the shipping company if you accept their offers. You should also be prepared for what resembles a Turkish market: The loudspeaker on board constantly announces the next cruise, to play in the casino, book the next bus tour etc. I found it very stressful that your host constantly tries to make you buy, buy and buy some more. Others may think this is fine, this is just my opinion.

Entertainment on board: There is a climbing wall, four water chutes, three pools including a pool for adults with a quiet area without children, large scale chess, seven spa pools, outdoor cinema, indoor cinema and theatre, huge exclusive spa area, big fitness center with a fantastic view, playground, teen club, theme parties, live music including a jazz club, piano bar, guitar soloist, comedy club, football and basketball pitch, shuffleboard on deck, running track, cigar bar, old-fashioned barber, huge casino, six bowling tracks and billiard tables (you may think: How can you play bowling and billiard on board a ship? But the ship moves so calmly that no balls moved). There are all kinds of electronic gaming machines, ladies´ hairdresser, beauty salon offering Botox treatments (if you prefer that) and countless bars.

Adults: Numerous relaxing possibilities, sun deck with sun-guarantee, bingo, chef cooking display and live music. Entertainment, food and drink 24 hours a day.

Children: Numerous opportunities for bathing and playground. However, you must be able to speak English or Spanish in order to communicate with the cruise employees working in these areas. This may pose a problem if you are from Denmark and your children are small. Many parents use this as an opportunity for some free time without children (if this is your reason for vacation?) as the playground is open until 01.30 a.m. if mom and dad are going to the bar or attending a party. Buffet ice cream from 10.00 a.m. to 11 p.m.

Teenagers: There is a teenage club for the young passengers if they can speak English. We didn´t see our 16 year old son after he had met a group of similar youngsters from all over the world. Quite a learning experience for us all. 24 hours a day you can “hang out” and meet people.

The staff on board: I need to give them 6 stars out of 6. They know what customer service is and takes it very seriously. You actually get the impression that you are an important guest whom they have been looking forward to greet. No matter when you meet them, they always greet you with a smile and are ready to assist you.

The positive side:

High quality gastronomy

Opportunities for activities

Events

Nature

View

Hospitality

Service on board

The negative side:

A solid and daily pressure from the shipping company to buy something extra

Expensive tours for visits outside the ship

Opaqueness regarding all-inclusive: what is included and what is charged extra

 

Travel agency: The trip was booked through Nyhavn Rejser. They are very serious and professional and have been most helpful during the whole procedure. Most recommendable.

A piece of advice before you leave:

Plan ahead which of the various cities you would like to visit, and do it on your own.

Pay for tips in advance, i.e. so it is included in your package price.

Be sure to understand what “all-inclusive” means, there are always exceptions.

Would we choose or recommend this kind of travel again?

Yes definitely. However, we would plan a little more meticulously or at least examine the various opportunities in advance and study the price differences for making the tours ourselves.

Facts about the ship:

Tonnage 155.873 gross weight

Length  329,49 m

Width  40,54 m

Draught  8,7 m

Deck 19 (15 for passengers)

Machines: 6 x Max diesel-electric engines (16.800 kW) in total 157.000 hp

Speed: 22 knot (41 km per hour)

Passengers in cabins: 4228

Crew: 1690


http://www.ncl.eu/ships/norwegian-epic/

https://www.youtube.com/watch?v=FYwnwr69W20

Service / Faciliteter
83
Luksus
83
Gastronomi
83
Værelser
67
Beliggenhed
100
Samlet vurdering
83